Czy kiedykolwiek miałeś poczucie, że im więcej masz do zrobienia, tym mniej robisz? Dam sobie rękę uciąć, że każdy miewa takie momenty. Dni, gdy masz wrażenie, że czas w jakiś magiczny sposób ucieka Ci przez palce. Żyjemy w bardzo szybkich czasach. Wszystkiego chcemy więcej i szybciej. W pracy projekt goni projekt. W dobie internetu opanowanie praktycznie każdej umiejętności stało się możliwe. Czasem nawet nie ruszając się z domu. Obieramy w życiu niezliczoną ilość celów, ale mało które realizujemy. Tyle rzeczy do zrobienia, a tak mało czasu. No tak, doba ma tylko 24 godziny. O dziwo, dla każdego. Wyjścia są dwa. Możesz wybrać się z następną misją załogową na Marsa, gdzie doba trwa 25 godzin (mało praktyczne, tam nie ma internetu), albo zacząć walczyć z nawykiem prokrastynacji. Jak? O tym za chwilę.
Zdarza się czasem, że zamiast wykonywać zadanie, które musisz wykonać, myślisz o jego wykonywaniu. Jak to jest, że jedni ludzie są wybitnie produktywni a inni nie są w stanie dokończyć jednego projektu? Odpowiedź tkwić może nie w tym, że mierzymy zbyt wysoko lub czegoś nie jesteśmy w stanie osiągnąć, bo po prostu nie mamy do tego daru. To, że jesteśmy mistrzami prokrastynacji może być powodem tego, że ustalamy sobie cele źle je definiując. Kwestia tego JAK sobie coś zaplanujemy, nie CO konkretnie.
Na pomoc przychodzi bardzo skuteczna koncepcja, opracowana w celu wspomagania definiowania celów w projektach. Jest to zasada SMART. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów:
S – Specific (Szczegółowe)
M – Measurable (Mierzalne)
A – Attainable (Ambitne, istotne)
R – Relevant (Realistyczne)
T – Time-bound (Terminowe)
Te pięć określeń powinno pasować do Twojego celu, aby był on poprawnie zdefiniowany. Powiedzmy, że Twoim celem jest schudnąć. Jak myślisz, czy zakładając, że „musisz schudnąć” będziesz miał duże szanse na to, że faktycznie stracisz na wadze? A co jeżeli założysz sobie cel brzmiący „W trzy miesiące od dzisiaj schudnę 4 kg”. Lepiej? Od początku.
Jeżeli chcesz wykonać jakiś projekt, osiągnąć jakiś cel, musisz go szczegółowo określić. W metodzie SMART, musisz sobie odpowiedzieć na 6 kluczowych pytań: Who?, What?, Where?, When?, Which?, Why?.
- Kto oprócz Ciebie będzie zaangażowany w osiągnięcie celu?
- Co jest Twoim celem?
- Gdzie chcesz ten cel osiągnąć?
- Kiedy ma zostać osiągnięty?
- Co musisz zrobić żeby go osiągnąć?, jakie są Twoje ograniczenia?
- Dlaczego chcesz go osiągnąć?
Odpowiadając na te pytania w kontekście danego zadania, które chcesz zrealizować sprawisz, że stanie się ono jednoznaczne.
Twój cel musi być mierzalny. Musisz być w stanie go skontrolować i ocenić rezultat. Musisz go jednoznacznie określić. Musisz umieć określić go wynikowo lub ilościowo. Jeśli jesteś sportowcem i biegasz na dystansie 100m, nie dążysz do tego, żeby „być szybszym”, tylko żeby osiągnąć dany czas. To jest system zero-jedynkowy. Albo pokonałeś czas, albo nie. Albo schudłeś 4 kilogramy, albo nie.
Cel musi być ambitny oraz ważny i istotny dla Ciebie. Ciężko jest znaleźć motywacje do robienia czegoś co nie wnosi nic do Twojego życia. To musi być coś na czym Ci zależy i przynosi korzyści lub przyniesie w perspektywie długofalowej.
Może to zabrzmi absurdalnie, ale zadanie które masz do wykonania musi być wykonalne! Logiczne, jednak wiele osób się przelicza, ustalając cele które są niewykonalne na tym etapie lub w zbyt krótkim czasie. To prowadzi do wątpliwości związanych z własnymi umiejętnościami i wykonalnością celu w ogóle. Zacznij od małych kroków. Start small, think BIG!
Ostatnią rzeczą jaką musisz zdefiniować, jest czas. Zadanie bez „dedlajnu” będzie się ciągnęło w nieskończoność i będzie wiecznie odkładane. Ustal termin wykonania zadania a będziesz mógł kontrolować w czasie działania, które Cię do niego przybliżają i zmotywujesz się do działania.
Prokrastynacja, to ciężka przypadłość, która potrafi napsuć wiele krwi. Osoby, które opanują sztukę radzenia sobie z nią osiągną sukces. Zasada SMART to pomocne narzędzie do walki z nią. Bez znaczenia czy w życiu zawodowym, prywatnym, czy w kwestii zdrowia. Spróbuj ją zastosować i stań się mistrzem produktywności!