Układ klimatyzacji to zdecydowanie jeden z podstawowych elementów wyposażenia niemal każdego poruszającego się po drogach pojazdu. Naprawdę, w dzisiejszych czasach niezwykle rzadko na drodze spotyka się auto, nie mające w wyposażeniu nawet dość skromnej, pierwszej wersji układu klimatyzacji. Z możliwości regulowania temperatury przy wykorzystani tego właśnie układu korzysta wiele osób. Niewiele jednak z nich tak naprawdę poważnie zastanawia się nad tym, czy robi to prawidłowo. Szczególne znaczenie ma to w miesiącach letnich, kiedy panują wysokie temperatury, przez które ciężko byłoby nam znieść podróż w takich warunkach, nawet te z pozoru niezbyt daleką. W taką pogodę zanim uruchomimy klimatyzację w samochodzie, koniecznie, jeśli tego jeszcze do tej pory z różnych przyczyn nie uczyniliśmy, powinniśmy poznać ogólne metody posługiwania się tym jakże przydatnym układem. Znajomość takich zasad przyda nam się prędzej niż przypuszczamy, nawet jeśli nie do końca uświadomimy sobie, że właśnie wcielone przez nas zostały w życie. Tak naprawdę zasady korzystania nie z każdego układu znajdującego się w samochodzie warto znać. Przynajmniej w wersji absolutnie podstawowej. Wiele osób uważa, że klimatyzacja służy jedynie do ochładzania rozgrzanego wnętrza auta, przez co korzysta z niej jedynie w dość krótkim okresie upałów, jakie panują w naszym klimacie. Korzystanie z tego układu tylko latem do bardzo duży błąd, który niestety popełnia mnóstwo kierowców. Dlaczego to stanowi aż tak rażący błąd? Otóż tak to już z tą klimatyzacją jest, że czynnik pracujący w tym układzie miesza się w odpowiednich proporcjach z olejem, dzięki czemu możliwe staje się zapewnienie odpowiedniego smarowania sprężarki naszego pojazdu. Z tego właśnie powodu wielu specjalistów radzi, aby co jakiś czas, przynajmniej dosłownie na chwilę włączyć klimatyzację. W czasie nawet jej niedługiego działania, układ zostanie odpowiednio nasmarować, dzięki czemu będzie właściwie zakonserwowany. Ponadto klimatyzacja, wbrew powszechnym przekonaniom służy on zarówno do schładzania powietrza, jak i jego osuszania. Dlatego jeśli wyczujemy, że w naszym pojeździe czuć wilgoć ( która zlekceważona może być powodem wielu problemów) należy uruchomić układ klimatyzacji, w celu wysuszenia auta. Takie osuszanie to również świetny sposób na pozbycie się problemów z parującymi szybami.

Często kierowca w czasie upałów wsiadając do nagrzanego samochodu od razu włącza układ chłodzący. To dość duży, ale i niezwykle powszechnie popełniany błąd. W pierwszej kolejności powinniśmy otworzyć na chwilę szeroko wszystkie drzwi i przewietrzyć wnętrze. Dopiero, gdy to zrobimy, możemy włączyć klimatyzację. Jeżeli nie chcemy robić tego na parkingu, ewentualnie możemy kilkaset metrów przejechać przy otwartych oknach, a po ich zamknięciu dopiero włączyć jakże upragnioną klimatyzację. Niezależnie od zastosowanej metody, najważniejsze jest schłodzenie wnętrza pojazdu do temperatury bardzo zbliżonej do tej, która panuje na zewnątrz. Takie zabiegi nie są bezcelowe, Jeśli postaramy się o przewietrzenia auta tuż przed uruchomieniem systemu klimatyzacji, obciążenie sprężarki zostanie zmniejszone, a zużycie paliwa przez silnik samochodu nieznacznie się obniży. Każdy kierowca wie, że podczas jazdy z uruchomioną klimatyzacją koniecznie wszystkie okna muszą być szczelnie zamknięte. Jak się okazuje to jedna z zasad, o których kierowcy na szczęście wyjątkowo dobrze pamiętają. Najskuteczniejszym, a zarazem najszybszym sposobem na osiągnięcie we wnętrzu pojazdu upragnionego uczucia chłodu, jest ustawienie klimatyzacji w tryb automatyczny a także na wewnętrzny obieg powietrza wewnątrz auta. Jednak, aby chłodzenie było skuteczne, ale nie krótkotrwałe, należy pamiętać o tym, by po zakończeniu pracy układu klimatyzacji przełączyć na zewnętrzny obieg powietrza.

Kolejnym wielkim grzechem nie jednego kierowcy, jest ustawianie całego układu na pracę na maksymalnych obrotach. Nigdy nie wolno tak robić, gdyż sprężarka klimatyzatora samochodowego nie jest urządzeniem typowo przemysłowym. W przypadku gdy zmuszona zostaje do pracy w trybie ciągłym, bardzo szybko ulega awariom lub nawet całkowicie psuje się. Wówczas konieczna staje się jej wymiana, jeżeli w dalszym ciągle będziemy chcieli korzystać z dobrodziejstw jakie daje nam klimatyzacja. Sprawna klimatyzacja.

Regularny przegląd. To kolejna kwestia o której wielu kierowców zdaje się nawet nie pamiętać. Bo niby dlaczego naprawiać coś co działa i tracić niepotrzebnie pieniądze? Cóż przeglądy nie kosztują wiele, za to naprawa usterek, powstałych w wyniku długotrwałego zaniedbania, w niektórych przypadkach kosztować użytkownika pojazdu może nawet około 3000 złotych. Jeśli z układem nie dzieje się nic niepokojącego, w zupełności wystarczy przeglądu dokonywać rad do roku. Wydatek nie duży, ale przynajmniej będziemy mieli pewność, że układ chłodzący nasze auto jest w bardzo dobrym stanie i co najważniejsze całkowicie sprawny. W celu sprawdzenia poprawności jej działania, najlepiej będzie udać się do zaufanego zakładu, gdzie taki przegląd zostanie nam wykonany. Na miejscu fachowcy skontrolują szczelność układu, poziom czynnika chłodzącego, stanu mechaniczny w jakim znajduje się sprężarka. Dodatkowo wymienione zostaną filtry oraz kompleksowo i fachowo przeprowadzone zostanie odgrzybianie wszystkich przewodów klimatyzacji. Jeśli jest ona serwisowana regularnie, przegląd będzie niezwykle szybki, a odgrzybianie okazać się może zabiegiem całkowicie zbędnym. Kontrola pozwala na utrzymanie właściwego komfortu korzystania z układu klimatyzacji.

moto-detal.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ